Pozycjonowanie stron www to proces, który polega na wprowadzeniu pozycjonowanej strony do TOP10 wyników wyszukiwania pod konkretną frazę. Duża konkurencja na rynku sprawia, że firmy SEO prześcigają się w pomysłach, jak przekonać do siebie klienta. Dość oryginalnym, lecz całkowicie pozbawionym logiki są wpisy przekonujące potencjalnych klientów, że pozycjonowanie może odbywać się za pomocą cyklicznego tworzenia treści na pozycjonowanej stronie oraz dobrze wykonanej optymalizacji. Otóż jest to teoria całkowicie pozbawiona sensu. Motyw głoszenia takich teorii jest bliżej nieznany, lecz można domniemać, dlaczego tak się dzieje. Zapewne eksperci czy firmy z branży SEO chcą w ten sposób obniżać koszty pozycjonowania. Zdobywanie linków prowadzących do stron klientów jest najbardziej kosztowną czynnością w całym procesie.
Zakup linków lub ich umieszczanie na własnych stronach zapleczowych, pochłania większość budżetu, który wpłaca klient. Zatrudnianie ludzi, którzy będą poszukiwać miejsc do darmowego linkowania, również wiąże się koniecznością ponoszenia kosztów. Lepszą metodą okazało się szerzenie teorii, że można pozycjonować bez linków. Koszty takiego pozycjonowania, to koszt wdrożenia optymalizacji i napisania 2-3 tekstów miesięcznie. Oferty pozycjonowania opartego na samych treściach i optymalizacji, pokazują, że podmioty oferujące takie pozycjonowanie nie mają za wiele wspólnego z profesjonalizmem. Branża SEO w dalszym ciągu przeżywa oblężenie ze strony amatorów, którzy upatrują w tym szybki zarobek niewielkim nakładem pracy. Niestety najbardziej cierpią na tym profesjonalne agencje, które oferują rzetelne usługi SEO. To, co dzieje się aktualnie w branży SEO, przypomina rynek krypto walut. W momencie, kiedy kurs szybował do góry, pojawiały się firmy lub osoby, które upatrywały w tym szybki i duży zysk.
Proces pozycjonowania oparty na samych treściach, bez linków zewnętrznych, może jedynie sprawić, że na naszą stronę będą zaglądać przypadkowe osoby szukające np.: informacji zawartej w tekście na stronie a nie produktu czy usługi. Linki w pozycjonowaniu są podstawowym elementem, bez których niemożliwe jest wprowadzenie do TOP10 wyników wyszukiwania średnio konkurencyjnej frazy. Wyszukiwarka Google działa w oparciu o linki. Wyszukiwarka jest zbiorem linków, czyli witryn internetowych. Promowanie strony www w wyszukiwarce Google w oparciu o linki, jest fundamentalnym elementem funkcjonowania wyszukiwarek internetowych. Algorytmy indeksujące stronę, indeksują linki w oparciu o ich dostępność, jak i szybkość wczytywania witryny. Pozycjonowanie oparte na tworzeniu treści, nie jest pozycjonowaniem, a jedynie wzbogacaniem strony w treści, które sprawiają, że domena staje się widoczna np.: na słowa kluczowe widoczne w tytule. Oczywiście jeśli trafimy na taki link, to pokieruje on nas do artykułu a nie do strony głównej.
Tworzenie treści na stronie pozwala na generowanie coraz większego ruchu, który będzie przyciągał osoby zainteresowane artykułem a nie zakupem czy usługą. A co zrobić, jeśli pozycjonujemy np.: dużą znaną markę i nie mamy zgody na rozbudowę strony? Profesjonalizm w SEO polega na zaproponowaniu rozwiązania, które pozwoli osiągnąć efekt bez radykalnej rozbudowy serwisu o treści, z którymi i tak nikt się nie zapozna. Pozycjonowanie oparte na tworzeniu treści jest możliwe do wdrożenia w małych firmach, czy nieznanych sklepach, które są w stanie zrobić wszystko, aby wprowadzić do TOP10 swoją ofertę. Napychanie strony www wieloma tekstami, doprowadza do przekształcenia jej w coś, co przestaje mieć jakąkolwiek użyteczność z punktu widzenia użytkownika. W pozycjonowaniu trzeba pamiętać, że należy pozycjonować stronę w takim kształcie, w jakim życzy sobie tego klient. Dlatego też twierdzenie, że pozycjonowanie na dowolne słowa kluczowe, dowolnej podstrony w serwisie jest twierdzeniem pozbawionym logiki, ponieważ pozycjonowanie wymaga połączenia wielu elementów składających się na cały proces.