Ile firm oraz ilu specjalistów, tyle opinii na ten sam temat. Duża rozbieżność w zagadnieniach o pozycjonowaniu, pokazuje, że bardzo ciężko jest pozyskać wiarygodne informacje, które w jednoznaczny sposób odpowiedzą na nasze pytania. Jak w każdej branży istnieją podmioty, które mają dobre intencje w kwestiach pozycjonowania, ale niestety istnieją także podmioty, które widzą tylko swój interes w tym co robią i obojętnie patrzą na kwestie związane z zaufaniem. Niektóre agencje, aby osiągnąć swój cel, potrafią przeinaczyć istotne zagadnienia SEO w taki sposób, aby klient uwierzył, że ma do czynienia z agencją, która ma lekarstwo na wszystkie problemy np.: sklepu internetowego, który nie generuje żadnej sprzedaży. Zbyt dużo interpretacji jednego tematu, sprawia że klienci nie wiedzą już komu ufać w kwestiach SEO. Wielu klientów pomimo, że zawiodło się na obietnicach niektórych agencji, w dalszym ciągu chce wierzyć w to, że możliwe jest pozycjonowanie bardzo skuteczne za najlepiej 100 zł miesięcznie, a efekt będzie osiągnięty w 30 dni. Tak silna wiara w szybki sukces, praktycznie za darmo, doprowadza wiele małych firm, które się dopiero rozwijają, do spowolnienia. Spowolnienia polegającego na stracie czasu, który mógł być wykorzystany bardziej efektywnie.
Zatem komu ufać w kwestiach SEO, aby to, co mówią przynajmniej w części się sprawdzało? Przekazywane klientowi propozycje i gwarancje osiągnięcia szybkiego sukcesu pozycjonowania, powinny być poddawane realnej ocenie, która pozbawiona jest chęci osiągnięcia szybkiego sukcesu na rynku. Mowa tutaj o sytuacjach w których początkujące sklepy www, czy strony z usługami, słyszą od agencji, że są w stanie wygenerować im po 2-3 miesiącach kilkanaście razy większą sprzedaż, bez konieczności dużych inwestycji. Klient ulega i podpisuje umowę, której nie można rozwiązać przed upływem jej zakończenia. Klient po 3 miesiącach przekonuje się, że jednak to, co obiecano, nie było do końca prawdą i chce rozwiązać taką umowę. Niestety okazuje się, że nie można jej rozwiązać bez np. zapłacenia kary. W pozycjonowaniu nie można nic zagwarantować, ponieważ zmiany, jakie zachodzą w wyszukiwarce są niezależne od agencji SEO, czy klienta. Może np.: dojść do sytuacji w której Google uzna, że strony www napisane w danym języku, nie mają już szans na dobre pozycje.
Wiarygodnymi osobami są bez wątpienia specjaliści SEO, którzy realnie pokazują co należy zrobić, aby ruszyć z miejsca i ile trzeba czasu oraz pracy, żeby sklep zaczął być widoczny w wyszukiwarce Google. Oczywiście większa widoczność przekłada się na większą liczbę klików, a to w finalne generuje sprzedaż. Błędne myślenie, które jest świetnym sloganem reklamowym, to twierdzenie, że nowo powstały sklep może sprzedawać bardzo dużo i szybko dogonić konkurencję. Otóż takie myślenie sprawia, że zaufanie do SEO spada, a wiara w prawdziwe informacje jest coraz mniejsza. Zagadnienia związane z SEO są bardzo trudne i nie tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. W pozycjonowaniu ważne jest, aby wykonywanie usługi odbywało się według sztuki, a nie na skróty. Aby rozstrzygnąć która teoria na dany temat związany z SEO jest wiarygodna, trzeba sprawdzić kto ją stworzył. Nie powinno się wierzyć osobom niedoświadczonym, oraz takim, które nigdy w życiu nie zajmowały się prawdziwym SEO.
Tylko doświadczone osoby z dużą wiedzą, oraz wieloma wykonanymi projektami dla dużych jak i małych firm, są w stanie realnie przekazać obiektywne informacje na dany temat. Na rynku SEO mamy wiele osób, które pozycjonowaniem zajmują się od niedawna i swoimi teoriami czy wypowiedziami przygotowanymi dla klientów, wprowadzają ich w błąd. Jeśli ktoś nie wie jak pozycjonowało się np.: 10 lat temu, oraz jak SEO ewoluowało, to nie ma co liczyć, że usłyszymy obiektywne informacje na temat SEO. Jeśli nie prowadziło się żadnych badań odnoście nowych metod, oraz nie testowało się ich, a bazuje się nadal na tym, na czym bazowało się 10 lat temu, to również nie możemy liczyć na prawdę. Warto słuchać osób, dla których SEO jest pasją, pracą i sposobem na życie. Jak w każdej branży wiele osób pojawia się w niej na chwilę i znika, głosząc później nieprawdziwe teorie, w które klienci wierzą. Dlatego warto skonsultować z kimś doświadczonym w pozycjonowaniu dużych projektów i zaczerpnąć niezależnej opinii, czy to, co nam obiecano ma szansę realizacji, czy jest to raczej trikiem marketingowym, który ma skłonić klienta do powierzenia swojej strony czy sklepu internetowego danej agencji.