Firmy z branży SEO prześcigają się na argumenty, dlaczego warto wybrać ich firmę. Firmy takie przekonują, że należy na dzień dobry odrzucić wszystkie tańsze oferty od tej, którą sami zaproponowali. Artykuły takie przestrzegają również przez największymi firmami na rynku, które mają już wypracowaną pozycję na rynku. Rzeczywistość jednak okazuje się zupełnie inna, a w tekstach, które mają nas przekonać do skorzystania z usługi, porusza się tylko wygodne wątki. Nie porusza się tematów, które rzeczywiście pokażą firmę od profesjonalnej strony. Aby odpowiedzieć na pytanie, jakie informacje powinna nam podać firma przed wyborem oferty, należy odpowiedzieć sobie na zupełnie inne zagadnienie, czyli jakie czynności należy wykonać na stronie www oraz za pomocą jakich narzędzi i zasobów ludzkich, aby pozycjonowanie przynosiło efekty. Otóż na początku warto wspomnieć, na czym polega proces pozycjonowania. Oczywiście na początku powinien zostać wykonany audyt strony www przez osobę mającą pojęcie o temacie. Drugi krok polega na pełnym zoptymalizowaniu strony www lub sklepu internetowego. W trzecim etapie należy prowadzić działania polegające na rozsiewaniu w ciekawych miejscach linków prowadzących do pozycjonowanej strony. Aby wykonać te czynności, potrzebni są doświadczeni specjaliści oraz niezbędne narzędzia. Narzędziami takimi są miejsca, w których można zamieszczać linki prowadzące do Państwa strony.
Aby wybrać jak najlepszą ofertę, należy sprawdzić, czy firma, która oferuje nam pozycjonowanie, jest przede wszystkim otwarta na kontakt z klientem i nie robi problemów z udostępnieniem kontaktu np.: do specjalisty SEO. Warto także zapytać firmę, w jaki sposób linkują do strony klienta. Zdarzają się przypadki, że agencje SEO nie są kompletnie przygotowane do tej czynności i zlecają takie czynności osobom z zewnątrz. Warto sprawdzić, czy firma, która oferuje nam usługę, dysponuje własnymi zapleczami lub ma listę sprawdzonych miejsc do linkowania. Dlatego też warto zapytać, czy firma sama wewnętrznie prowadzi działania pozycjonujące, czy jest tylko pośrednikiem i wszystko zleca na zewnątrz. Jeśli mówimy już o merytorycznym podejściu do wyboru oferty na pozycjonowanie, powinniśmy upewnić się, kto będzie pozycjonował naszą stronę. Mowa tutaj o specjalistach SEO, którzy są na różnych etapach, jeśli chodzi o doświadczenie zawodowe. Niedoświadczony pracownik powinien mieć możliwość uczenia się od doświadczonego specjalisty. Niestety pozycjonowanie stron www w ostatnich latach padło ofiarą braku merytorycznego podejścia do tematu.
Jeśli prosimy o referencje, to zawsze o te aktualne, a nie te sprzed 2-3 lat. Dość powszechne jest przechwalanie się referencjami sprzed 3-4 lat, aby zrobić sobie dobry PR, zamiast przekazywać klientowi merytoryczne informacje na temat pozycjonowania. Dość ważną informacją, która powinna ułatwić wybór firmy z branży SEO, powinna być sama umowa. Jest to bardzo ważne w kontekście późniejszej współpracy. Umowa powinna zabezpieczać obie strony, co nie powinno być ukrywane. W SEO powinno się również liczyć zwyczajnie ludzkie podejście, odwaga oraz kultura osobista. W odniesieniu sukcesu w SEO ważne jest partnerstwo, a więc traktowanie klienta jak partnera w biznesie, a nie jako kolejny projekt, na którym się zarobi. Firma oferująca pozycjonowanie, czyli usługę, która w dalszym ciągu nie jest jeszcze w Polsce tak popularna i obdarzona zaufaniem społecznym, jak inne formy reklamy, nie powinna nic ukrywać, ani niczym się zasłaniać. Dość nieprzyjemne dla klienta, jak i całej branży jest unikanie kontaktu z klientem, przez odpisywanie na maile czy oficjalne pisma z dużym opóźnieniem. Zarzut tego typu jest bardzo często poruszany w opiniach klientów na temat zadowolenia z usługi. Dobra oferta na pozycjonowanie to taka, która jest elastyczna i która jest do wykonania.
Niektóre firmy, aby przekonać do siebie klienta, oferują tak wiele w pakiecie, że w trakcie świadczenia usługi połowa z tych obietnic nie jest w terminie realizowana, lub wcale, np.: SEO copywriting, artykuły sponsorowane, dodanie strony do Google Mapy czy pakiety po 100 ogłoszeń, czy dodawanie profili w katalogach firm. Oferta prezentowana przez firmę powinna zawierać elementy, które można realnie wykonać. Podobnie jest ze strategią, którą proponujemy w ofercie. Nie powinna zawierać elementów niezgodnych z wytycznymi Google. Wiele firm nie widzi nic złego w kupowaniu linków, co jest niedozwolonym działaniem. Dlatego też oferta powinna zawierać informacje, skąd będą pochodziły linki do naszej strony i w jakiej ilości będą dodawane. Wiarygodna oferta to taka, która potrafi odpowiedzieć na pytania klienta np.: dlaczego cena jest niska w porównaniu z konkurencją. Bardzo ważnym czynnikiem, który czyni firmę wiarygodną w oczach klienta, jest prawda. Zdarzają się sytuacje, że niewielkie firmy dobrze wiedzą, że w SEO wszystko zmienia się z dnia na dzień jak w kalejdoskopie, nie zastanawiają się, co stanie się ze stronami klientów i przestają pracować przez okres wakacyjny, czyli udają się na długi urlop. Następuje wtedy przerwa w pozycjonowaniu, a przy zmianie algorytmu wymagana jest szybka reakcja specjalistów SEO.