Opinie z Internetu – czy mają jakąś wartość?

Firmy od zawsze szukały sposobów, jak zwiększyć swoją wiarygodność w oczach potencjalnych klientów. Jedną z metod, która miała okazać się skuteczna, było sztuczne pisanie opinii na swój temat. Przeglądając np.: wizytówki niektórych firm, można zauważyć setki samych opinii. Pozytywne opinie pojawiają się w momencie, kiedy zaczynają pojawiać się te prawdziwe- negatywne. Tworzenie sztucznych opinii jest początkiem rozwoju hejtu. Metoda polegająca na tworzeniu wielu nieprawdziwych opinii, pisanych w pozytywny sposób, całkowicie wyeliminowała tę metodę jako wiarygodną. Jeśli ktoś wątpi w nieprawdziwość wielu pozytywnych opinii, wystarczy sprawdzić daty ich publikacji. Po pojawieniu się dwóch , trzech negatywnych, natychmiast pojawiają się te pozytywne, które mają odwrócić uwagę od tych negatywnych. Czytając wiele pozytywnych opinii, które w niebo głosy wychwalają oferowane produkty czy usługi, warto przyjrzeć się ich długości, stylowi czy przekazowi. Łatwo wtedy ocenić ich prawdziwość. Dlatego nie powinno się ich brać na poważnie, jeśli chcemy dowiedzieć się czegoś na temat danej firmy.

Dość zauważalnym zjawiskiem jest to, że pozytywne opinie pisane są anonimowo. Nikt nie podaje swojego imienia czy nazwiska lub nazwy firmy. Ten fakt powinien dać do myślenia osobom, które to czytają. Przykładem, który pokazuje, jak można manipulować ludźmi za pomocą nieprawdziwych komentarzy, jest znany portal zawierający opinie o pracodawcach. Większość hejtu, który tam się pojawia jest anonimowy a co najważniejsze, pozbawiony jest merytoryki. Najczęściej negatywne komentarze pisane są przez byłych pracowników, którzy nie mogą się pogodzić z tym, że otrzymali np.: wymówienie z pracy. Portal ten jest najlepszym przykładem, jak można pisać nieprawdę bez ponoszenia konsekwencji. Opinie, jakie pojawiają się w Internecie bez znaczenia na to, czy są pozytywne czy negatywne, nie mają w większości w sobie  prawdy. Administratorzy miejsc w których zamieszcza się komentarze, nie kontrolują tego, ponieważ im większy ruch, tym wyższe stawki za zamieszczane reklamy.

W Polsce istnieją nawet firmy, które specjalizują się w tak zwanym marketingu szeptanym, który służy to sztucznego tworzenia pozytywnych opinii. Popularność takich usług na szczęście jest coraz mniejsza, co pokazuje, że konsumenci przestają się nabierać na sztuczniewykreowane opinie. Z logicznego punktu widzenia nie jest możliwe, że firma, która istnieje na rynku np.: 2 lata ma 100 pozytywnych opinii. Podobnie jest z negatywnymi opiniami, które mogą być atakiem na firmę. Dlatego też warto dokładnie przyglądać się takim opiniom, aby wychwycić te sztucznie tworzone. Czasami chcemy sprawdzić opinie na temat firmy, w której chcemy ubiegać się o pracę. Nagle napotykamy opinie typu: ta firma to jedno wielkie szambo. Oczywiście nikt nie podpisuje się nazwiskiem oraz nie podaje merytorycznych argumentów, dlaczego tak uważa. Najgorsze jest to, że administratorzy takich miejsc nie są zainteresowani sprawdzaniem dowodów, na podstawie których, ktoś napisał taki komentarz. Dzięki takim miejscom i braku konieczności przestawienia dowodów na to, co się mówi, komentarze zamieszczane w Internecie straciły jakąkolwiek wartość i zaśmiecają tylko Internet.

Komentarz czy też opinia powinny odnosić się do faktów oraz sytuacji. Powinny zawierać informacje, które nadadzą wiarygodności wpisowi. Jeśli ktoś pisze negatywny  komentarz, to niech poda szczegóły sytuacji. Niestety w większości komentarzy, informacji takich nie ma i nigdy nie będzie, ponieważ są nieprawdziwe. Zaśmiecanie Internetu wieloma pustymi komentarzami, pokazuje jak nisko upada Polski Internet i do czego są w stanie posunąć się niektórzy ludzie, aby w sposób nieprawdziwy kogoś obrazić lub napisać pozytywną opinię do produktu czy usługi, który nie jest tak dobry, jak to prezentowano. Na szczęście społeczeństwo zaczyna rozróżniać ataki niezadowolonych pracowników lub klientów od prawdziwych opinii. Ludzie przestają także wierzyć w wychwalające wpisy, które zachwalają czasami coś, co nam może tylko zaszkodzić. Mowa tutaj o usługach czy produktach, które spowodują, że stracimy tylko pieniądze. Czytając opinie w Internecie, warto doszukiwać się w nich merytoryki, a wszystkie te, które są jej pozbawione, nie należy traktować ich poważnie.

Dodaj komentarz