Pozycjonowanie stron www w rozliczeniu za efekt to bardzo
wygodna forma promocji swojej strony www. Tego typu forma pozycjonowania
pozwala na wnoszenie opłaty dopiero po pojawieniu się fraz w TOP10 wyników
wyszukiwania. Pozycjonowanie w modelu za efekt ściśle określa, jakie słowa
kluczowe będą promowane, oraz ile maksymalnie trzeba będzie zapłacić za usługę.
Oczywiście zanim efekt zostanie osiągnięty, minie trochę czasu. Dlatego też
pozycjonowanie na efekt jest średnio cztery razy droższe od pozycjonowania w
modelu rozliczenia za stały abonament. Pozycjonowanie na efekt nie jest usługa
dla najmniejszych firm, które nie dysponują odpowiednim budżetem. Pozycjonując
np.: 20 słów na efekt w zależności od trudności fraz, opłata wynosi od 1200zł
do nawet 6000zł miesięcznie. Oczywiście jeśli słowa znajdą się w TOP10. Dość
często zdarzają się sytuacje w których firma po wypozycjonowaniu słów do TOP10,
szybko rezygnuje z usługi, ponieważ dochodzi do wniosku, że nie stać jej na
opłacanie tak wysokich faktur.
To samo pozycjonowanie, lecz w modelu stałej opłaty, jest w
cenie kilkakrotnie niższej. Dzieje się tak dlatego, że pozycjonowanie na efekt
wymaga od agencji SEO ponoszenia nakładów do czasu osiągnięcia efektu. Nakłady
te są wliczone w cenę pozycjonowania. W przypadku abonamentu, opłata jest
naliczana od początku pozycjonowania i firma posiada środki na prowadzenie
działań. Dlatego też cena pozycjonowania na efekt jest jednym z minusów tej
usługi. Pozycjonowanie na efekt nie pozwala także skutecznie pozycjonować
sklepów internetowych, które posiadają wiele kategorii produktów.
Pozycjonowanie takiego sklepu na 20-30 słów kluczowych nie przyniesie efektów
sprzedażowych. Jest to kolejny minus pozycjonowania na efekt. Bez wątpienia
plusem pozycjonowania na efekt jest możliwość płacenia za wejście konkretnego
słowa do TOP10 wyników wyszukiwania. Pozycjonowanie płatne na efekt jest dobrym
rozwiązaniem dla najmniejszych firm, które chcą reklamować się w swoim regionie
a oferują maksymalnie 2-3 usługi.
Pozycjonowanie w modelu płatności za efekt nie pozwala
osiągać takich efektów w postaci odsłon czy sprzedaży, jakich oczekujemy. Ten
model pozycjonowania niesie ze sobą pewne ograniczenia, które nie pozwalają w
pełni realizować strategii marketingowej firmy. Wyobraźmy sobie, że
pozycjonujemy naszą firmą na 10 słów kluczowych a nagle w naszej ofercie
pojawia się 5 kolejnych usług. Wtedy
zaczynamy liczyć, że nie stać nas na promowanie tych usług. W zależności od
tego, ile słów kluczowych znajduje się w danym miesiącu w TOP10, zależy
wysokość faktury do opłacenia. Czasami płaci się mniej, a czasami maksymalną
opłatę wskazaną w umowie. Bez wątpienia minusem pozycjonowania na efekt są
umowy, których nie można przeważnie zerwać przed ich zakończeniem, co wynika z
ochrony interesów agencji SEO. Umowy na efekt zawierane są przeważnie na okres
jednego roku, aby firma nie była stratna w momencie zerwania umowy przez
klienta, zaraz po pojawieniu się słów kluczowych w TOP10. Dlatego też coraz
więcej firm rezygnuje z oferowania tego typu usług.
Mała popularność pozycjonowania na efekt wynika głównie z
faktu, że coraz mniej firm stać na tego typu usługi. Na pierwszy rzut oka
pozycjonowanie na efekt jest bardziej przejrzyste w rozliczeniu. Dopiero po
otrzymaniu pierwszej faktury i porównaniu jej z tym, co udało się nam dzięki
usłudze zyskać, okazuje się, że nasze wyobrażenie nie pokrywa się z
rzeczywistością. Pozycjonowanie na efekt jest korzystne głównie w przypadku,
kiedy w naszym pakiecie jest 50-60 słów kluczowych. W innym wypadku nie ma co
liczyć na dużą liczbę kliknięć w naszą stronę, która pozwoli generować
odpowiednią sprzedaż. To, że mało która firma oferuje pozycjonowanie na efekt,
nie wynika z faktu, że nie są w stanie tego efektu osiągnąć, lecz wynika
głównie z tego, że pozycjonowanie takie jest problematyczne dla niektórych
klientów. Dużym plusem pozycjonowania na efekt dla agencji SEO, a mniejszym dla
klienta, jest brak podejmowania działań, aby zwiększać widoczność całego
sklepu, czy wszystkich usług na stronie. Agencja SEO bez wątpienia jest na tyle
uprzywilejowana w przypadku pozycjonowania na efekt, że zajmuje się tylko
określonymi słowami, nie zwracając uwagi na inne.