Profesjonalny audyt strony www – jak wykonać?

Audyt strony www czy też sklepu internetowego jest dokumentem, który pokazuje aktualny stan techniczny domeny. Audyt wykonuje się w celu ustalenia, jakie elementy na stronie należy poprawić, aby dostosować witrynę pod SEO. Audyt zawiera także informacje, które elementy są prawidłowe i nie wymagają poprawy. Najczęściej audyt wykonywany jest przed rozpoczęciem pozycjonowania. Dość często wiele firm korzystających z usług SEO, decyduje się na wykonanie audytu przez firmę zewnętrzną, aby sprawdzić czy działania prowadzone były prawidłowo. Audyt stron www oraz sklepów internetowych jest przeważnie wykonywany w ramach usług SEO i nie jest dodatkowo płatny. W przypadku, jeśli nie chcemy korzystać z usługi pozycjonowania, to audyt jest osobną usługą, dodatkowo płatną. Wykonanie audytu wymaga użycia kilku narzędzi z różnych obszarów np. linkowania zewnętrznego, czy z obszaru sprawdzania duplikacji treści.

Po co wykonywany jest audyt strony?

Auty strony www jest podstawowym elementem, na podstawie którego rozpoczynany jest proces SEO, czyli dostosowywania strony lub sklepu pod wyszukiwarki internetowe. Audyt wskazuje także, co należy poprawić, aby przyśpieszyć wczytywanie się strony na urządzeniach mobilnych.  Audyt nie jest dokumentem, który ma za zadanie wskazać jedynie to, co należy poprawić, ale także elementy, które są prawidłowo osadzone na stronie. Profesjonalny audyt stron www wykonuje się głównie w celu poprawy jakości witryny i sprawieniu, aby wyszukiwarka Google pozytywnie postrzegała stronę lub sklep i indeksowała ją na wysokich pozycjach w Google. Audyt strony www jest ważnym dokumentem pod kątem przyszłych działań pozycjonerskich. Pozycjonowanie bez audytu można porównać do próby leczenia człowieka bez wykonania wcześniejszych badań. Jeśli wykonamy audyt, to będziemy wiedzieli od czego należy zacząć działania, aby znaleźć się w TOP3 wyników wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej Google. Jest to fundament działań pozycjonerskich, dzięki któremu nasz sklep lub strona www, staną się widoczne i zwiększą nasz ruch organiczny, który przełoży się na większą sprzedaż produktów oraz usług.

Jakie elementy powinien zawierać audyt?

Profesjonalny audyt powinien być dokumentem, który opisuje czym jest audytowany element oraz jakie ma znaczenie dla SEO. Audyt powinien także zawierać informacje o stanie faktycznym danych elementów oraz wytyczne co należy poprawić lub wdrożyć. Każdy element powinien być opisany w sposób prosty oraz zrozumiały dla odbiorcy. Audyt powinien być wykonywany ręcznie a dane zawarte w nim powinny pochodzić z wiarygodnych i akceptowalnych przez Google narzędzi. Przed przystąpieniem do wykonania audytu, należy sprawdzić konstrukcję strony i wskazać czy możliwe będzie przeprowadzanie optymalizacji według wskazań audytu. Niektóre platformy nie pozwalają na pewne modyfikacje, dlatego też w audycie powinno się to zaznaczyć. Jeśli okaże się, że platforma nie ma możliwości optymalizacyjnych, ponieważ twórcy nie dają dostępów do plików a funkcjonalności są ograniczone, należy pomyśleć nad zmianą platformy, aby można było w pełni przygotować stronę pod SEO. Audyt powinien zawierać następujące elementy:

  • Poprawność Canonical URL lub jego brak
  • Menu nawigacyjne strony
  • Poprawności pliku robots.txt
  • Mapa strony w formacie XML  – obecność lub jej brak
  • Architektura menu strony – drzewiaste
  • Mapa strony HTML – obecność lub jej brak
  • Błędy 404 – czy występują
  • Przekierowanie 301 dla stron 404 nieistniejących zasobów – obecny stan
  • Czas Ładowania Serwisu
  • Adresy URL – przyjazne linki – ich kształt oraz obecność
  • Hierarcha nagłówków H1-H6
  • Linkowanie zewnętrzne – ilość jak i jakość zewnętrznych odnośników
  • Linkowanie wewnętrzne – czy występuje
  • Pliki Graficzne – format zdjęć znajdujących się na stronie
  • Znaczniki ALT – obecność
  • Kategorie strony – czy wymagają poprawy oraz ich aktualny stan
  • Wersja mobilna strony lub sklepu internetowego
  • Warstwa tekstowa SEO strony lub sklepu www – czy jest odpowiednia i czy wymaga wzbogacenia
  • Zasoby blokujące renderowanie
  • Rozmiar obrazów – kompresja zdjęć do najmniejszego formatu
  • Nieużywany  kod JavaScript i CSS
  • Duplicate content – czy występuje na stronie          
  • Wersja PHP serwisu
  • Meta tagi (kategorie, podkategorie, produkty- podstrony)  
  • Obecność kompresji GZIP     
  • Poprawność przekierowania strony na www/bez www
  • Dane strukturalne Schema.org – czy występują i czy należy je zoptymalizować.
  • Certyfikat SSL – poprawność instalacji oraz obecność
  • SEO Visibility – widoczność w segmencie TOP3, TOP10 oraz TOP50

Wskazane powyżej elementy pozwalają stwierdzić, czy audytowana domena nadaje się pod SEO i czy prowadzenie działań zewnętrznych będzie uzasadnione, czy też domena potrzebuje głębokiej optymalizacji, aby skoordynowane działania przyniosły zakładany efekt.

Dodaj komentarz