Przewidywalność w SEO – Czy istnieje?

Ze względu na wiele czynników, wdrażanie jednej strategii pozycjonowania dla wszystkich pozycjonowanych stron www, czy sklepów internetowych, jest niemożliwe. To, co zadziała na jednej domenie, nie zawsze zadziała w taki sam sposób na innej. SEO już od dawna jest dziedziną nieprzewidywalną, na co największy wpływ mają ciągłe zmiany zachodzące w wyszukiwarkach internetowych. Mówienie, że przewidywalność w SEO istnieje, jest zaprzeczeniem rzeczywistości. Ze względu na brak jasnych czynników rankingowych, trzeba pamiętać, że nawet najlepiej przygotowana strona pod pozycjonowanie, może nigdy nie znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google. Można także trafić na domeny zaniedbane, które Google umieściło w TOP10 wyników wyszukiwania, pod konkretnym słowem kluczowym. Nie powinno to być żadnym zaskoczeniem, ponieważ SEO jest coraz bardziej nieprzewidywalne.

Strona internetowa jest jak organizm człowieka. Nie każdy człowiek tak samo zareaguje na to samo lekarstwo. Każde lekarstwo ma skutki uboczne opisane w ulotce. Jednak dotykają one jedną osobę na kilka tysięcy pacjentów. Mimo, że lekarza zapisują te same leki na tą samą chorobę, ponieważ w teorii powinny działać, to nie zawsze jednak pomagają. Podobnie jest w SEO, gdzie reakcja na prowadzone działania może być nieprzewidywalna. Linkowanie czy optymalizacja, która działa na jeden sklep, na drugi może zadziałać zupełnie inaczej. Niestety, ale sporo agencji SEO w Polsce działa według jednego opracowanego schematu na wszystkich pozycjonowanych stronach internetowych. Działa to tylko na jakiś procent wszystkich projektów prowadzonych przez agencję. Brak indywidualnego podejścia i wiedzy osób sprzedających usługi SEO, sprawia, że przekazuje się klientowi nieprawdziwe informacje, na podstawie których podejmują decyzję o ewentualnej współpracy.

To właśnie brak wiedzy ze strony niektórych specjalistów SEO, czy sprzedawców, sprawia, że wielu klientów czuje się oszukanych. Na pewne pytania odpowiadają bardzo szablonowo, nie wchodząc w szczegóły. Mimo wielu opinii, pozycjonowanie stron oraz SEO to bardzo trudne dziedziny, które wymagają ogromnej wiedzy oraz wiele czasu na przemyślenia. Algorytmy Google udoskonalane są w kierunku prezentowania wyników wyszukiwania, które będą odpowiadać oczekiwaniom użytkowników. Preferencje użytkowników Internetu zmieniają się bardzo szybko, dlatego też szybko musi zmieniać się myślenie specjalistów SEO, czy sprzedawców usług SEO, na temat funkcjonowania tej dziedziny. Pozycjonowanie jest chyba jedną z nielicznych dziedzin w których częstotliwość zmian jest bardzo duża. Wyszukiwarka Google zmienia się w tempie zmian, jakie zachodzą w umysłach czy zachowaniach użytkowników. Do póki nie zmieni się myślenie w procesie planowania pozycjonowania, to nie zmienią się efekty osiągane w SEO.

Przewidywalność w SEO jest dobrym argumentem marketingowym, który potrafi utwierdzić potencjalnego klienta w tym, że firma ma gotowe mechanizmy działania w różnych sytuacjach. Otóż w SEO nie ma nigdy jednego, sprawdzonego przepisu na sukces. Nie ma także żadnych procedur, jak reagować, kiedy strona dostaje filtra czy bana w wyniku prowadzenia przez firmę SEO działań niezgodnych z wymaganiami Google. Przewidywalność w pozycjonowaniu jest mitem, który nie ma nic wspólnego w obecnym czasie z rzeczywistością. Kilka lat temu pewne mechanizmy pozwalały uzyskać powtarzalność efektów, jednak z czasem to się zmieniło. To rozwój cywilizacyjny oraz rozwój nowych technologii, sprawiał, że wyszukiwarka staje się coraz bardziej dynamiczna oraz stawia przez specjalistami SEO coraz większe wyzwania, wynikające z coraz większych oczekiwań użytkowników internetu.

Dodaj komentarz